onsdag 14. mai 2014

… og hvem bryr seg…

… om dem som blir kastet ut?

Svaret er opplagt, men det kan jo være greit å bli minnet om.

Hvorfor?

De aller fleste av oss havner i den båsen en gang eller to i løpet av livet. Det kan skje tidlig. Barn har sine «ekskluderingsmetoder». Jeg har tidligere nevnt min søster som var syv år da vi flyttet til Opstad på Jæren. «Hvis du vil leiga med okke må du snakka sånn så me gjære!» var den klare meldingen fra hennes jevnaldrende medsøstre. Det kan skje i skolen, idrettslaget, jobben, menighet, partiet, ja, jeg tror det skal mye til for å unngå at det aldri skjer.

Men da er han der:
Jesus fikk høre at de hadde kastet ham ut, og da han møtte ham…
Joh 9:35
Det står ikke direkte at Jesus oppsøkte ham, men for meg står det mellom linjene. Det var hans natur å lete opp dem som var kommet bort enten det skyltes egne valg eller andre menneskers manglende visdom. Sånn er det bare med den saken.

Det er ikke så ofte jeg legger linker til youtube, men jeg nyter å høre sangen «Someone cares» som kornett-solo. Det er en av de virkelig vakre Frelsesarmemelodiene – og når jeg lytter til den, tenker jeg på den enkle sannheten i

Dagens ‘manna’:
Jesus bryr seg om meg!
----------------------------------
* Dagens illustrasjon er av Joey Velasco

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: