torsdag 26. juni 2014

…og refreng på norsk er «omkved»

…ganske enkelt fordi det er noe som kvedes om igjen. Sist fredag kalte jeg refleksjonen «Og så kommer refrenget». Der fokuserte jeg på at Johannes har et refreng som kommer igjen og igjen gjennom hele «evangeliesangen».

I den teologiske debatten Jesus førte med jødene, slo han fast at skriftordet om at de som Guds ord kom til blir kalt guder, ikke kan settes ut av kraft – og han fortsatte:

Hvorfor sier dere da om ham som Far har helliget og sendt til verden: ‘Du spotter Gud’ når han sier: ‘Jeg er Guds Sønn’? Hvis jeg ikke gjør min Fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far.»
Joh 10:36-28
Her «synges» omkvedet enda en gang: «Gjerningene mine er min Fars» de vitner om meg. Jesus understreker enda en gang at gjerningene taler sterkere enn ord. Dersom et menneske tror gjerningene vil de skjønne hva det dreier seg om. Jeg tror dette er en evig sannhet som er like gyldig i dag som da Jesus sa det første gang for 2000 år siden. Og da passer det å presentere hele teksten på «Vi er ‘Jesus’ i vår tid»:

Når Jesus kommer gående i gata hvor jeg bor
vil nok naboene synes han er kjent.
Et underlig mysterium for alle oss som tror:
Det er meg, det er meg han har sendt.

Vårherre har en strategi
en tidløs metafor:
Vi er «Jesus» (3x)
i vår tid,
der vi bor.

Når Jesus tar en sjanse på å bruke deg og meg,
er det rett og slett et under at han tør.
Men han har også lovet oss å gå den samme vei
Så han vet, så han vet hva han gjør!

Om Jesus dukket opp en dag og pratet som min bror,
hva blir svaret mitt om Jesus spurte meg:
Når du går gjennom gata di på stedet hvor du bor,
Ser de meg, ser de meg gjennom deg?*
… om de ikke tror oss, er det min bønn at det i hvert fall finnes noen gjerninger som er troverdige….
 

Dagens ‘manna’:
Vi er «Jesus» der vi bor
---------------------------------------
* Sangen er skrevet til årets kongress som starter med kadettenes innvielses- og utsendelsesmøte i kveld. Om du ikke kan være til stede, kan du følge møtene her: http://www.frelsesarmeen.no/fa-tv/
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: