fredag 20. juni 2014

Og så kommer refrenget

En god sang skal ha et godt refreng som forsterker budskapet i teksten. For tre uker siden ble jeg oppfordret til å skrive en tekst til en sang som skal brukes i kongressen som har mottoet «Jesus i vår tid». Da måtte refrenget forsterke budskapet, og det ble slik:
Vårherre har en strategi
En tidløs metafor:
Vi er «Jesus» (3x)
i vår tid,
der vi bor.*
Kommandør Dick Krommenhoek har skrevet en flott melodi til sangen og jeg håper at den vil både velsigne og utfordre. Jeg har utfordret meg selv i sangen.

Også Johannes har et «refreng» som går igjen i hans «evangelie-sang»:

Jesus svarte: «Jeg har sagt det til dere, men dere tror meg ikke. De gjerningene jeg gjør i min Fars navn, vitner om meg.»
Joh 10:25
Refrenget: «De gjerningene jeg gjør i min Fars navn, vitner om meg» dukker opp i en eller annen form gjennom hele evangeliet. Det er gjerningene til Jesu kropp i vår tid som vil gi troverdighet til det budskapet vi vil formidle.

Dagens ‘manna’:

Vi er «Jesus» i vår tid!
-----------------------------
* Hele sangen kommer neste uke.

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: