mandag 18. august 2014

Åndelig sensitivitet

Er noen mer åndelig sensitive enn andre?
Handler det om å øve opp en åndelig «sans»?

Jeg vil reflektere litt rundt dette i dag, men sitter ikke med fasiten. Bakgrunnen er verset som jeg også stanset ved i går:

Da Marta hørte at Jesus kom, gikk hun for å møte ham. Maria ble sittende hjemme.
Joh 11:20
Hvorfor hørte Marta at Jesus kom? Jeg tror svaret er ganske enkelt: Hun ventet på ham. Riktignok ønsket hun at han hadde kommet for lenge siden, men jeg tror hun fortsatte å vente. Dessuten kjente hun ham slik at hun visste at det var han som kom. Var hun mer sensitiv enn Maria?

Neppe, men kanskje Maria ikke lyttet akkurat da?

Jeg er blitt opptatt av å trene andre i å lytte etter Gud. Jeg tror veldig mye handler om trening. 

Når du leser dette er Magna og jeg på vei til Moskva. Der skal vi være sammen med offiserene i Russland divisjon og dele fellesskap og undervisning i tre døgn. Noe av det vi skal snakke om er å trene opp de åndelige sansene slik at vi kjenner igjen Jesus når han kommer i vår hverdag. Det er mulig – ellers hadde han aldri sagt: I dag, om dere hører hans røst, så gjør ikke hjertene harde (Hebr 3:7-8).

Dagens ‘manna’:

Jeg vil ha åpne ører og mykt hjerte
-----------------------------------------
PS På grunn av at det neppe er nett tilgjengelig på leirstedet der vi skal være de neste dagene, blir det pause i bloggingen fram til helgen.

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: