onsdag 29. oktober 2014

Downton Abbey


Jeg har fått med meg at det går en ny runde med Downton Abbey på NrK. Det hender jeg ser noen glimt – for sjelden til å få med meg selve storyen, men nok til å glede meg over de flotte miljø-skildringene som kjennetegner engelske TV-serier. Dersom jeg ikke visste hva tjenersinn er, er det i hvert fall mange bevis på det i serien. Det er flotte eksempler på gjensidig lojalitet mellom tjener og herre – og på det motsatte.

Det er typisk at Johannes introduserer tjenermotivet på dette tidspunktet i sin fortelling. Jesus ber sine etterfølgere om være tjenere – før han viser tjenersinn først gjennom fotvasken og deretter gjennom det fullstendige offer ved å gi sitt liv.

Den som vil tjene meg, må følge meg, og der jeg er, skal også min tjener være. Den som tjener meg, skal min Far gi ære.
Joh 12:26
Det jeg tar med meg inn i denne dagen er at jeg som etterfølger og tjener, skal være der Jesus er. Og siden han er overalt er jeg hans tjener overalt. Jeg er tilbake til den utrolig enkle, men viktige sannheten: Der Han er, er jeg - og der jeg er, er Han.

Dagens ‘manna’:

Å være der Han er handler om lojalitet!
---------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: