lørdag 18. oktober 2014

Helt konge

I sin minimalistiske versjon av inntoget i Jerusalem må det være noe som Johannes ser som de andre evangelistene ikke har vektlagt og som det derfor er viktig for ham å få med. Jeg tror det handler om to ting. Det første jeg vil trekke fram er «Konge-motivet». Hos Johannes dukket det opp allerede i folkemengdens Hosianna-rop og han kobler det med profetier*:
Vær ikke redd, datter Sion!
Se, din konge kommer,
ridende på en eselfole.
Joh 12:15
Hos synoptikerne** er det kun Lukas som har med "konge" i sin versjon av hyllingsropet fra folkemengden. Det er sannsynlig at folket hyllet Jesus med flere vers fra skriftene, og verset Lukas gjengir er hentet fra Salme 118:26 hvor folket selv tilføyer «Kongen». Lukas merket seg altså det samme som Johannes, men det er sannsynlig at Lukas koblet dette med englenes budskap til hyrdene og ikke til profetiene. Matteus gjengir den samme profetien som Johannes, men "konge" er ikke direkte nevnt i hyllingsropet.

Johannes er på sin side opptatt av å formidle den triumferende Frelserkongen og da er det viktig at det også har belegg i de jødiske skriftene. Derfor gjentar han det to ganger i en ellers veldig knapp stil. I tillegg vier han det stor oppmerksomhet i samtalen mellom Jesus og Pilatus – og i diskusjonen rundt innskriften på korset.

Hvorfor er kongemotivet viktig?


Kortversjonen er at da jødene krevde å få en konge forkastet de Gud. En konge ble ansett for å være en guddom og jødene skulle ikke bøye seg for noen uten Gud (Les 1 Samuel 8). Når Gud blir menneske er det viktig at han også kommer som konge, som en helt annerledes konge - den egentlige Kongen. Igjen er det underlig at den eneste som tilsynelatende «så» det mens Jesus levde, var Pilatus – altså en av dem man ikke skulle forvente en slik innsikt fra. Og da nærmer jeg meg det andre aspektet som var viktig med den minimalistiske versjonen – mer om det i morgen.

Dagens ‘manna’:

Jesus er helt konge!
--------------------------------------------------
* F. eks. Sakarja 9:9
** Hos synoptikerne står fortellingen i: Mark 11:1-11, Luk 19:28-28 og Matt 21:1-10
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: