mandag 13. oktober 2014

Never the same again

Med (u)jevne mellomrom kommer det en artikkel i Vårt Land i serien «Da livet snudde». Serien setter fokus på opplevelser av positiv eller negativ karakter som forandret livet til personen som blir portrettert. 
De fleste mennesker møter slike skjellsettende opplevelser i løpet av livet som gjør at man «aldri blir den samme igjen».

I en samtale for et par dager siden, måtte jeg innrømme at møtet med alle utfordringene i Øst-Europa gjorde at jeg aldri kan bli den samme som jeg var før jeg fikk den erfaringen. Jeg kan ramse opp en rekke opplevelser som jeg vet har preget meg. Ofte sier jeg til Magna, kona mi, når vi snakker om en person: «Han/hun er en av dem jeg har møtt som har gjort livet mitt rikere» - og den skaren har vokst seg stor, og kommer til å vokse seg stadig større.
 

«Never the same again» - sang Evie på 70-tallet, og hun hører definitivt til dem som har bidratt til å gjøre livet mitt rikere med sin Jesus-begeistring og frimodige vitnesbyrd. Jeg kommer aldri til å glemme hvordan hun overrumplet Ola B Johannesen i et TV-intervju på NRK. Han problematiserte troen, og fikk responsen: «Ja men, du må jo bli frelst Ola!»

«Never the same again» ble resultatet for mange av dem som dro på opplevelsestur for å se «attraksjonene i Betania». Forvandlede mennesker blir alltid en utfordring for dem som ikke ønsker forstyrrelse av «Status quo»:

Da la overprestene planer om å drepe Lasarus også. For mange av jødene dro dit på grunn av ham og kom til tro på Jesus.
Joh 12:10-11
Siden troen på Jesus var den egentlige trusselen, var det viktig å utrydde ikke bare Jesus, men også «attraksjonene» som var et resultat av hans gjerninger. «Jesus-attraksjonene» i 2014 er så mange, at å utrydde dem vil være en trussel for klodens eksistens. Så selv om det skjer i dag flere henrettelser av kristne enn noen gang, er utgjør nok de kristnes «likegyldighet» en større trussel for menighetens framtid enn forfølgelsen.

Dagens ‘manna’

Hvor mange kommer til tro på Jesus på grunn av meg?
.......................................
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: