onsdag 15. oktober 2014

Reaksjon og "palmesus"

Det er alltid en utløsende faktor som skaper en reaksjon. En aksjon, handling eller hendelse kan være motivert av en rutine eller en vane, mens en reaksjon alltid er et direkte gjensvar på noe konkret. Influensa er en reaksjon på et virus. Derfor er det mange som i disse dager tar en vaksine. En vaksine er, som kjent, litt «smitte» som injiseres for at kroppen skal reagere og bygge opp et forsvar og bli immune.
 

Da «folkemengden» fikk høre at Jesus var på vei til Jerusalem, kom det en umiddelbar reaksjon på det de hadde hørt:
Da tok de palmegreiner og gikk ut for å møte ham
Joh 12:13a
Jeg skal ikke påstå at det er liten reaksjon når Jesus kommer på besøk i vår tid, men jeg kan heller ikke påstå at jeg hører mye «palmesus» selv om det suser litt her og der. Det kan ha flere årsaker, og jeg stiller noe enkle spørsmål:
  • Oppfatter «folkemengden» det de hører fra meg som ekte? (Hvis ikke, har jeg en troverdighetsutfordring)
  • Vet ikke folk hva de skal gjøre med det de hører? (I så fall har jeg en kommunikasjonsutfordring)
  • Har «den trofaste skare» hørt så mye at de har blitt immune? (Om så har jeg en «vekkelsesutfordring»)
  • Har jeg kommet inn i et mønster som preges av vaner og rutiner slik at jeg ikke reagerer på det jeg hører? (I så fall har jeg en motivasjonsutfordring)
Dagens ‘manna’
Høre skal føre til gjøre
------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: