tirsdag 25. november 2014

Besatt av en tanke

I utgangspunktet kan det være bra å være «besatt» av en tanke, men da må den være god. Jeg har f. eks. tidligere skrevet at en av mine helter, John Gowans, var en fantastisk forkynner, og at han hadde bare ett budskap som han alltid kom tilbake til: «Å bli lik Jesus!».  
Jeg tror han var besatt av denne fantastiske tanken. Den preget det han forkynte og skrev. Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted dersom alle troende var «besatt» av en slik tanke.

Men det finnes også destruktive tanker, og Johannes er tydelig på hvem som er kilden til slike tanker:

De holdt måltid. Djevelen hadde alt gitt Judas, sønn av Simon Iskariot, den tanken i hjertet at han skulle forråde ham.
Joh 13:2
I Bibelen er hjertet ofte brukt synonymt med menneskets ånd. Det er når en tanke fester seg i hjertet at det blir en besettelse. Hva eller hvem er kilden til de tankene jeg slipper til i mitt liv? Det virker ofte umulig å hindre at destruktive tanker dukker opp i hodet, men jeg tror jeg kan få kraft til å hindre dem i få feste i hjertet. Temaet er helt sentralt i brevene til Paulus. Her er noen eksempler:
  • Vi river ned tankebygninger og alt stort og stolt som reiser seg mot kunnskapen om Gud. Vi tar hver tanke til fange under lydigheten mot Kristus. (2 Kor 10:4b-5)
  • Når Paulus oppfordrer til å ta på Guds fulle rustning, er det «frelsens hjem» han ber meg sette på hodet (Ef 6:17): Hjelmen er vissheten om frelsen = det faktum at jeg er «i Ham», og det holder mange destruktive tanker borte.
  • Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus. (Fil 4:7)
Den Guds fred trenger jeg hver eneste dag for at tanken skal kunne hvile i Kristus Jesus.

Dagens ‘manna’:
Bevar min tanke og mitt hjerte!
----------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: