tirsdag 11. november 2014

Er en profeti bindende?

Spørsmålet er relevant fordi Johannes uttrykker seg på en måte som kan tolkes som bindende:
For dette ordet av profeten Jesaja skulle bli oppfylt:
Herre, hvem trodde vårt budskap,
hvem ble Herrens arm åpenbart for?
Derfor kunne de ikke tro,
Joh 12:38-39b 
Jesus sa også at ord kan binde eller løse (se f. eks Matt 18:18), men det er også mye som tyder på at mennesker kan ta imot det de hører og gjøre noe med det slik at det påvirker profetien. Jonas budskap til Ninive er et eksempel på det. Han bar fram et budskap om at byen skulle ødelegges som førte til omvendelse og bot slik at byen ble spart (Jona 3).

Med andre ord kan utfallet av en profeti påvirkes av måten den blir tatt imot på. Det som utfordrer meg i dagens vers, er ikke selve profetien, men kommentaren til Johannes: «Derfor kunne de ikke tro!» Tross alt var det noen som trodde, men ikke alle. Derfor tror jeg han valgte å referere til dette verset, ikke bare som en trøst for den vantro som møtte Jesus mens han levde, men også for de situasjonene hvor kristne opplever at evangeliet blir avvist til enhver tid.

Når Johannes avslutter Åpenbaringen med å sitere Jesu løfte: «Ja, jeg kommer snart», responderer Johannes: «Amen. Kom, Herre Jesus!» - han gjorde noe med det han hørte.

Dagens ‘manna’:

Jeg vil gjøre noe med det jeg hører!
----------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: