fredag 28. november 2014

Mine føtter er ikke lekre!

I den grad føtter er «lekre», er ikke mine engang i nærheten av en slik beskrivelse. En danske vil si at de er «ulekre». Særlig høyre-foten bærer preg av at den sitter nederst på et ben som har vært utsatt for litt av hvert. Jeg lever godt med den, men det er ikke noe jeg vil ta bilde av å legge ut på FB. Derfor var det med et visst ubehag jeg lot en kollega foreta en fotvask på en samling for ukrainske offiserer for snart ti år siden. Den som vil vaske andres føtter må være forberedt på litt av hvert – og akkurat det tror jeg fotvaskere er! De vet hva de går til, og de gjør det av fri vilje:
Så heller han (Jesus) vann i et fat og begynner å vaske disiplenes føtter og tørke dem med linkledet som han hadde rundt livet.
Joh 13:5
Det var en OK opplevelse i Ukraina. Tony som vasket føttene mine og et par andres, ivaretok oss på en god måte. Han ville anskueliggjøre hva som menes med tjenende lederskap. Da vi i 2011 hadde besøk av Robert Street ved åpningen av Ressurssenteret på Jeløy, deltok han også på den første dagen i en ny sesjon av «Nordisk lederutviklingsinstitutt». Da han hadde sin forelesning om tjenende lederskap, spurte jeg: «Er tjenende lederskap Frelsesarmeens grunnleggende ledelsesfilosofi?». Robert Street nølte litt med å svare klart. Sannsynligvis fordi det ikke er et formelt vedtak som sier det. En annen gjesteforeleser var også tilstede, Alex Huges, tok ordet: «Jeg kan svare for jeg er pensjonist, svaret er et klart ‘ja’, Frelsesarmeen har én ledelsesfilosofi, og den er ‘tjenende lederskap’!»

Det er godt å vite hva som er standarden. Må Gud hjelpe meg og alle ledere å leve opp til et slikt ideal. Det er interessant at filosofien de siste årene også har fått innpass i sekulære høgskoler som underviser ledelse.

Dagens ‘manna’:

Kristen ledelsesfilosofi må ha Jesus som forbilde
---------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: