onsdag 26. november 2014

Tryggare kan ingen vara

Selv om den norske oversettelsen er relativt tro mot originaltekstens hovedinnhold, liker jeg mye bedre åpningsordene i Lina Sandells original-tekst. Tryggheten gjelder alle sider av livet – ikke bare i farene, men også der!

Gjennom hele sitt evangelium presenterer Johannes den «trygge» Jesus som vet hva han går til og hvorfor:

Jesus visste at Far hadde gitt alt i hans hånd, og at han var utgått fra Gud og gikk til Gud.
Joh 13:3
Igjen og igjen understreker Johannes at Jesus ikke var en viljeløs brikke i et guddommelig spill, men at han hadde alt i sin hånd – altså full kontroll. Han kunne velge å fullføre oppdraget eller å la det være.

Jeg er så glad for at jeg kan plassere mitt liv i hans hånd, og være trygg fordi han har kontrollen. Også det er et daglig valg, for jeg har fortsatt min frie vilje. Men det gir meg trygghet å vite at jeg er gjenopprettet i det bildet jeg er utgått fra og at jeg går til Gud.

Dagens ‘manna’:


Tryggare kan ingen vara
------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: