søndag 28. desember 2014

Hva er nytt?

At vi skal elske hverandre, er et bud som er adskillig eldre enn Jesus. Hva er da det «nye» når Jesus sier:
Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre.
Joh 13:34
Det siste leddet er selvfølgelig nytt: at disiplene skal elske hverandre slik Jesus har elsket dem. Men hvordan kan det skje? Det vil jeg se nærmere på i dag, mens jeg i morgen vil reflektere over hvorfor dette budet står i den konteksten det gjør.

Jeg strevde lenge med å elske som Jesus inntil jeg oppdaget at det klarer jeg aldri. For å elske som Jesus, er det bare Jesus som klarer. Betyr det at budet er helt meningsløst?

Nei, for det er mulig for Jesus å elske gjennom et menneske som tror. Jeg har opplevd den selv. Denne kjærligheten som er helt irrasjonell, og som kommer innenfra, men fra en kilde som langt overskrider min menneskelige evne til å produsere kjærlighet. Samuel Logan Brengle beskriver sin opplevelse slik:


Han ga meg en slik velsignelse som jeg aldri hadde drømt om at et menneske kunne få her i dette livet. Det var en himmel av kjærlighet som kom til mitt hjerte. Jeg gikk ut over Boston Common før frokost, gråt av glede og priste Gud. Å, som jeg elsket! I samme stund kjente jeg Jesus, og jeg elsket ham slik at det virket som om hjertet mitt skulle briste av kjærlighet. Jeg elsket spurver, jeg elsket hundene, jeg elsket hestene, jeg elsket de små krypene i gatene, jeg elsket den fremmede som hastet forbi meg, jeg elsket den ikke-troende - Jeg elsket hele verden.

Vet du hva hellighet er? Det er ren kjærlighet. Vil du vite hva dåpen i Den hellige ånd er? Det er ikke bare en følelse. . . Det er en dåp av kjærlighet som tar enhver tanke til fange under Herren Jesus, som kaster ut all frykt, som brenner opp all tvil og vantro. . . som bringer en i en perfekt og ubrutt harmoni med Herren Jesus Kristus i hans strev for å bringe en tapt og opprørsk verden tilbake til Gud. Gud gjorde det for meg, lovet være Hans hellige navn!*


Jeg har brukte dette sitatet tidligere, og da hadde blogginnlegget overskriften: «Intravenøs kjærlighet». Jeg liker den beskrivelsen. Intravenøst er når jeg får tilført noe som går direkte i blodet, og blir en del av meg. Det må være en god illustrasjon på guddommelig kjærlighet!
 

Dagens ‘manna’:
For så høyt har Gud elsket….
_____________________________________
* Samuel Logan Brengles vitnesbyrd i R. David Rightmire: ”Sanctified Sanity” Crest Books 2003 p 87
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: