tirsdag 30. desember 2014

Ikke nå – senere!

Bønnen har veldig mange aspekter og flere av dem berører jeg stadig her på bloggen. For meg personlig er samtalen eller kommunikasjonen med Gud et viktig element. Det er gjort flere vitenskapelige undersøkelser av hjerneaktiviteten til mennesker som ber. Forventet resultat har generelt vært at hjerneaktiviteten skulle gå i «hvile-modus» under bønn, mens undersøkelsene viser at det motsatte skjer: Hjernen oppfører seg som om den er i samtale*.

Med dette som bakgrunn, gjør jeg i dag noe jeg ikke har gjort tidligere. Jeg tar utgangspunkt i samtalen mellom Peter og Jesus etter den dramatiske hendelsen med Judas og leser samtalen som en bønn:

Simon Peter sier til ham: «Herre, hvor går du hen?» Jesus svarte: «Dit jeg går, kan du ikke følge meg nå. Senere skal du følge meg.»
«Hvorfor kan jeg ikke følge deg nå?» sier Peter.
Joh 13:36-37a
Dette er definitivt en samtale, men den er også et godt eksempel på bønn. Peter har sin tolkning av situasjonen, og - som mennesker flest, tenker han at den er den beste. Men Peter fortjener respekt. Han har forstått at Jesus snakker om å dø og han er til og med villig til å gå i døden sammen med Jesus. Det er med andre ord ikke slik at Peter ber om «en lettere vei». Problemet hans er at han ikke forstår hva som er Guds vei. Han er altså villig til å være med på det han forstår, mens den totale overgivelsen ligger i å akseptere det som ikke er mulig å forstå fullt ut «her og nå». 
Da kan bønnesvaret: «Senere!» oppfattes som et lite mareritt – særlig for mennesker som er opptatt av at alt skal skje «nå!». Jeg kjenner meg veldig godt igjen der. Resten av Jesu svar til Peter kommer jeg tilbake til i morgen.

Dagens ‘manna’:

Gud, hjelp meg til å være glad også når du sier «Ikke nå – senere!»
-----------------------------------
* I Vårt Land 19. juni 2008 publiserte Olav Egil Aune en artikkel om en undersøkelse av Karmelittnonner under bønn som bekrefter dette (http://www.vl.no/troogkirke/forsker-b%C3%B8nn-er-sant-1.48011) – Selve undersøkelsen finner du her: Neural correlates of a mystical experience in Carmelite nuns, Neuroscience Letters, Volume 405, Issue 3, 25 September 2006, Pages 186-190 - Mario Beauregard, Vincent Paquette (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304394006006392)
Se også: W.W. Surwillo/D.P. Hobson: “Brain electrical activity during prayer”
http://www.amsciepub.com/doi/abs/10.2466/pr0.1978.43.1.135?journalCode=pr0
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes 

Ingen kommentarer: