tirsdag 23. desember 2014

Kan du se noe «herlig» i et forræderi?

I og med at det ble mye flytting i barndommen, har jeg også vært elev av en rekke lærere. Lærere kommer i alle varianter og noen burde kanskje aldri vært lærere. Men jeg har også vært velsignet med mange dyktige og gode lærere som var flinke til å formidle kunnskap. 

Lærer Bø (illustrasjonsbildet) var en mester til å formidle både Snorres sagaer og «Bibelsoga», og han gjorde begge deler med like stor innlevelse. Derfor kunne det nesten være vanskelig å skille hva som var «saga» og hva som var «soge». Hans beskrivelse av hvordan trellen Kark drepte Håkon jarl under grisebingen, og utbroderingen av det forkastelige i å forråde en som hadde gitt og vist tillit, har nok bidratt sterkt til at jeg sliter med å se noe «herlig» i et forræderi.

Derfor blir det en kontrast når jeg beveger meg fra sagaen til soga og leser:

Da han (Judas) var gått, sa Jesus: «Nå ble Menneskesønnen forherliget, og Gud ble forherliget ved ham».
Joh 13:31
Hva i all verden mener Jesus med dette?

Jeg tror det handler om å fraskrive seg sin egen vilje og overgi seg til Guds vilje. Dette er i seg selv en form for død. I det Judas forlater «lyset» og går ut i natten er prosessen kommet til «the point of no return»**. Derfor kunne Jesus si «Nå» ble Menneskesønnen forherliget.

Jeg tror det samme skjer hver gang et menneske gir slipp på sin vilje og overgir seg til Guds vilje. Om det så betyr martyrium kan også det framstå i forherligelsens lys. Kanskje det er nettopp derfor at man i kirkeåret har valgt å legge feiringen av martyrenes dag til inkarnasjonens høytid?*** Johannes-prologens klimaks er: Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet (Joh 1:14). Forherligelsen begynner med inkarnasjonen og fullbyrdes gjennom å la Guds vilje skje.

Dagens ‘manna’:

Forherligelse skjer ved at Guds vilje skjer
-----------------------------------------------
* Lærer Bø bak elevene i 1. og 3. klasse ved "Opstad skule" i 1965. Vi var to i tredje klasse - Arnstein (t.h. for Bø) og jeg som står ytterst til høyre. Det var ingen elever i 2. klasse, men syv i første, bl.a. min søster, Torunn, som er nr 3 f.v. i første rekke. Bildet er fra eget album, men det er mye informasjon om det å være "Oppvokst på tvangsarbeidshus" i den nylig utkomne boka.
** Begrepet kommer fra fortellingene om de japanske kamikaze-pilotene under 2. verdenskrig. Se refleksjonen: «Blant de alle vanskeligste».
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes
*** 2. juledag blir gjerne kalt Stefanusdagen eller martyrenes dag

Ingen kommentarer: