onsdag 14. januar 2015

Neste skritt

…avhenger av forrige skritt.

Selvfølgeligheter slik som denne kan virke fullstendig banale, og det trenger ikke handle om verdensrekord i tresteg for for at jeg kan se at det er sant. 

Når Jesus gang på gang gjentar sannhetene om sin relasjon til Far, tror jeg det handler om at det er en forutsetning for «neste skritt»:
«Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg.»
Joh 14:11a
Jesus oppfordrer til å ta et trosskritt. Et slikt skritt er kun et delmål på vei mot en endelig mål, men det er en forutsetning for å komme videre. For Johannes hører det med til et av de aller viktigste skrittene: På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. (1 Joh 4:2).

Dette skrittet er altså viktig i seg selv – og en forutsetning for å kunne ta det neste. Mer om det i morgen.

Dagens ‘manna’:

Der du går skal din vei åpnes for deg…
------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: