torsdag 8. januar 2015

Nytt liv

Jeg blir varm om hjertet når jeg ser nytt liv. En pjuskete ny-klekket fugleunge som fortsatt trenger noen uker før den likner på det den skal bli, er full av håp og sprer håp. En leken valp er full av glede og sprer glede. En baby kan få meg til å synge de enkle linjene jeg skrev til den første Baby-sang CDen som ble gitt ut for tolv år siden: I ditt smil, din gråt, i varmen fra din hud - får jeg et glimt av Gud som bærer bud om framtid og håp!

Det er nesten en selvfølge at «livet» må være blant de tre substantivene som i Jesus danner et grunnlag for å komme til Far:

Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg.
Joh 14:6
«Livet» i Johannes-evangeliet har jeg tidligere beskrevet som «Hva alt egentlig handler om», og i evangelistens forståelse er det tilnærmet synonymt med å «komme til Far». Referansen til liv starter allerede med prologens stadfestelse av at: «Det som ble til i ham, var liv…» (Joh 1:3b-4a) og så fortsetter det nye livet som en rød tråd gjennom hele fortellingen. Selve ordet «liv» er nevnt veldig mange ganger, men det er også temaet i dialoger som ikke eksplisitt bruker ordet «liv» - som for eksempel i samtalen med Nikodemus om å bli «født på ny» som en forutsetning for å se Guds rike (Joh 3:3). Det er også det eneste substantivet som dukker opp to ganger i «Jeg er» - utsagnene*.

Nettopp fordi «livet» er i Ordet** og Jesus er Ordet, er han en forutsetning for å komme til Far. Dersom det å komme til Far er det samme som å komme til livet, betyr det at jeg kommer til Far i det jeg kommer til Jesus. Jeg nærmer meg altså treenighetens mysterium. Mer om det er i morgen.

Dagens ‘manna’:

Det som blir til i ham, er liv!
------------------------------------
* «Jeg er oppstandelsen og livet» (Joh 11:25)
** Jeg er nesten desperat etter å bruke «Begrepet» som er en like korrekt oversettelse som Ordet fra det greske Logos. Bakgrunnen er at jeg tror det er det Johannes faktisk mener: Jesus kom som en åpenbaring om hvem Gud er. Inntil Jesus kom, var Gud 100% tilstede, men for menneskene var det vanskelig å få et bilde av Gud som noe annet enn en eksistens, et begrep. Jesus fylte begrepet med innhold.
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: