tirsdag 13. januar 2015

Tror du meg?

Hva er det som gjør et menneske troverdig?
 

For meg kan svaret kokes ned til ett ord: Integritet.
Ordet finnes ikke i Bibelen, men er kanskje den verdien jeg setter aller høyest hos et medmenneske. For meg er det ingenting som gjør et menneske mer troverdig. Her er en definisjon av integritet:

Integritet betegner noe som er uskadd og bevart i sin helhet, og brukes gjerne også om en stat eller persons uavhengighet og ukrenkelighet. I forlengelsen av denne betydningen betegner 'integritet' også kvaliteter ved en person som har en usvekket moralsk evne, opptrer med rettskaffenhet og ikke lar seg påvirke urettmessig i etiske spørsmål.*
I og med at jeg tror, er det sannsynligvis umulig for meg holde meg objektivt til Jesus, men jeg sliter med å finne et bedre eksempel på hva integritet egentlig er. I samtalen med Filip, er det nettopp Jesu egen integritet han ber Filip om prøve:
Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld.
Joh 14:10-11
Også overfor disiplene må Jesus bruke de samme argumentene som han brukte overfor jødene**. Og kanskje det er viktig også for hans etterfølgere 2000 år senere å komme tilbake til fortellingene som bekrefter Jesu integritet. For han kunne tatt all ære selv, og sannsynligvis gått over i historien som en bemerkelsesverdig velgjører. I stedet setter han seg selv til side for å gjøre sin Fars vilje. Så underlig det enn kan høres ut, er hans krav på enheten med Far og konsekvensene han visste det ville få, nettopp det som gjør ham så troverdig.

Dagens ‘manna’:

Jesus = integritet
------------------------------------
* Store norske leksikon på nett
** F.eks. Joh 5:36 og 10:25
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: