fredag 6. februar 2015

Denne verdens fyrste

…er motstanderen av alt Jesus står for. Jesus bruker denne «tittelen» på ham tre ganger, og alle tre er gjengitt i Johannesevangeliet*. Det nærmer seg et klimaks – et direkte møte:
Jeg skal ikke si mye til dere etter dette, for verdens fyrste kommer. Han har ingen makt over meg.Joh 14:30
«Livet» skal møte «Døden», og da er det viktig for Jesus å få sagt det viktigste: «Han har ingen makt over meg». Det var det som skjedde påskemorgen. Oppstandelsen ble tegnet på at påstanden «Han har ingen makt over meg» var sann. Og Jesus fikk også rett da han sa: «Dere skal tro det når det skjer»

Dersom disiplene ikke hadde trodd da det skjedde, hadde ikke jeg skrevet denne bloggen i dag. Men også vitnesbyrdet fra dagens disipler er viktig. Det forsøker verdens fyrste å forhindre, men siden jeg er i Jesus, har han ingen makt over meg. Jesus lever og det gjør jeg også. Derfor skriver jeg. 

Dagens ‘manna’:

Han har beseiret alt det onde…
----------------------
* I dagens vers, Joh 12:31 og 16:11. I Johannes-evangeliet bruker han Satan én gang (Joh 13:27), djevelen tre ganger (Joh 6:70, 8:44 og 13:2). Videre bruker han «Tyven» (Joh 10:10) én gang.
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: