fredag 20. februar 2015

Jakten på lykke

Jeg tror alle mennesker ønsker å være lykkelige. «Lykke er en dyp glede eller følelsen av dette» - er definisjonen jeg finner i wikipedia. Jeg slo det opp fordi jeg selv vurderte å kalle lykke for «den fullkomne gleden». Jeg innrømmer også at livet mitt er blitt en jakt etter den gleden, fordi jeg vet hvor den er:
Dette har jeg sagt dere for at min glede kan være i dere og deres glede kan bli fullkommen.
Joh 15:11
Når over 300.000 nordmenn i dag bruker «lykkepillen», er det et signal om at det må være «marked» for å presentere «fullkommen glede». Nyere eksperiment avslører at lykkepillens effekt er at den bryter negative tankemønstre på en oppsiktsvekkende måte*.

I flere dager har jeg sett på koblinger mellom ulike faktorer som må på plass for at det skal bli frukt i og av mitt liv. Det er knyttet til at Jesus og hans ord er i meg og jeg i ham og videre til at gjør det han ber meg om å gjøre. Når disse faktorene er tilstede, blir jeg også fylt av hans glede, og den er fullkommen. Det negative tankemønsteret med fokus på min egen tilkortkommenhet, blir byttet med fokus på hva jeg er og har i ham. Da blir jeg også «full - (så langt som jeg er) - kommen» i ham og der ligger også den fullkomne gleden. En befriende sannhet.

Dagens ‘manna’:
Han vil at min glede skal være fullkommen!
------------------------------------
* Se artikkelen «Uventede funn om lykkepillen»
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: