tirsdag 10. februar 2015

…og så kjem det je itte kæin

I dag har jeg lånt en linje fra Alf Prøysens «Tango for to». Når Bibelen kommer med bilder fra samtidens agrar-kultur, kjem det je itte kæin. Jeg kan ha både hvite, grå, blå og brune fingre, men det nærmeste de kommer grønne, er når jeg en sjelden gang klipper gresset. Alt det andre overlater jeg til spesialisten jeg er gift med. Jeg har ingen problem med å forstå bildet, men jeg er glad jeg slipper å beskjære et tre:
Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver grein som bærer frukt, renser han så den skal bære mer.
Joh 15:2
Selvfølgelig ser jeg når ei grein er fullstendig vissen og død, men hvordan jeg skal rense ei frisk grein slik at den bærer mer frukt har jeg ikke peiling på. Kanskje det er hele poenget?

I dette bildet er det jeg som er greina. Spesialisten er vinbonden, og Jesus har allerede presentert ham som han Far sjøl. Ei grein er ikke i stand til å rense seg selv, spesialisten må slippe til. Det er mulig at bildet spriker litt dersom jeg sier at ei grein kan stikke seg bort, og forsøke å gjøre seg usynlig for vinbonden. Tanken på en annen vingård, Eden, vaker i bakgrunnen. De to som var i hagen, hadde ikke akkurat god frukt å vise fram når «vinbonden» kom på inspeksjon: Og mannen og kvinnen gjemte seg for Herren Gud blant trærne i hagen. De «greinene» som skulle ha båret god frukt måtte gjemme seg blant trærne fordi de ikke hadde noe å vise fram, og Gud ropte «Hvor er du?».

Jeg tror tilgjengelighet for Gud er den fremste forutsetningen for økt fruktbarhet i forhold til det oppdraget han har overlatt de troende. Og er jeg tilgjengelig for Gud, tar vinbonden seg av den nødvendige rensingen.

Dagens ‘manna’:

Her er jeg!
---------------------------
* Flere ganger i løpet av feriene pleier Magna og jeg å gå over Eikåsen i Kroken. Der passerer vi blant annet det lille småbruket Eikeland som sikkert har stått ubebodd i 30 år. Det er en idyllisk plass hvor vi gjerne tar en liten pause. Det er ett epletre på tomta som ikke har fått stell siden det bodde folk der. Bildet er tatt det siste året det var mulig å finne noen epler på treet. Bildet under viser treet (til venstre) fem år senere. Nå er nesten hele treet dødt. Ingen har stelt det.


Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: