søndag 1. februar 2015

Støysenderen

Jeg forbinder "støysenderen" med den kalde krigen, Kiev og Ukraina. Der var det en sender som skulle forstyrre radiosignalene fra «Vesten». I dag er det igjen «kald krig» i Ukraina, og jeg gråter med folket der og ber om fred. Minnene fra det livlige korpset vi besøkte i Donetsk i 2005 dukker opp hver gang bildene av ødeleggelse og død flimrer over TV-ruta. 

Det er bare tyven som stjeler, dreper og ødelegger (Joh 10:10). Men - han er også en støysender, og det kan kanskje noen ganger være enda farligere enn ødeleggelse og død?

I går stanset jeg for verset:

Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.
Joh 14:26
Guds motstander vil selvfølgelig ikke at jeg lære og bli minnet om alt Jesus har sagt. Dersom det skjer vil det få store konsekvenser ikke bare for mitt liv, men for mange andres også. Derfor lager han «støy» - og han har ikke endret strategi. Allerede i Edens hage lagde han støy rundt det Gud hadde sagt. Hadde han ødelagt eller drept, ville det vært lett å gjennomskue, men han lagde støy: «Har Gud virkelig sagt?» (1 Mos 3:1). Det er neppe noe som påvirker mer hva jeg gjør med det Gud sier meg, enn når det sås tvil om det virkelig er Gud som sier det.

Når jeg skal ta til meg det Jesus har sagt, når jeg skal gå i lære hos Den hellige ånd, vet jeg at den onde støyer i bakgrunnen. Derfor er det viktig å stille inn mottakeren på riktig kanal. Det tar tid å lære det også, men det er en del av lærlingekontrakten*.

Dagens ‘manna’:

Jeg vil lytte og lære
-----------------
* På bibelspråket skulle det sikkert stått «disippelpakten».
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: