tirsdag 3. februar 2015

Utrolig godt å bli minnet på

...men det kan virke veldig lett å si:
La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.
Joh 14:27b
Det kan virke alt for lettvint dersom det blir revet 
ut av sin sammenheng. Det kommer etter et helt kapittel med undervisning som startet året for meg her på denne bloggen: «La ikke hjertet bli grepet av angst. Tro på Gud og tro på meg!» Deretter følger en spennende dialog som forklarer hvorfor jeg ikke behøver å engstes dersom jeg tror på Gud og ham som han har sendt.

Det viktigste er løftet om at han kommer og «bor hos meg», skal «lære meg alt» og «minne meg om det Jesus har sagt». I tillegg skal han etterlate meg fred. Det vil si at det er noe jeg arver etter ham. Han eide en fred midt i alt det han opplevde. Den freden var rotfestet i at han var ett med Far. Den er en del av arven som han gir til meg. Det er altså ikke grunn for meg til å engstes eller bli motløs.

Skulle det skje, er det godt å vite at heller ikke angst eller andre faktorer som kan gjøre meg motløs, kan skille meg fra hans kjærlighet. Akkurat det hadde Paulus erfaring med, og den har han delt med oss:

Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Nød, angst, forfølgelse, sult, nakenhet, fare eller sverd? …jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.
Rom 8:35, 38-39
Det holder for meg, men det er utrolig godt å bli minnet på det.

Dagens ‘manna’:

Takk for påminnelsen!
-----------------------------
* Det er morsomt at påminnelses-symbolet også minner om Jesus-bevegelsens hilsen fra tidlig 70-tall "One Way - Jesus".
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, Tusen takk for den påminnelsen. Jeg behøver den hver dag!
Ragnhild.