torsdag 5. mars 2015

Hellig nærvær - en provokasjon!

Gud er hellig. Når jeg kommer inn i Guds nærhet blir bevisstheten om min egen svakhet forsterket, og dersom det ikke hadde vært for den nåden jeg har mottatt i Kristus, ville Guds nærvær føltes som en form for provokasjon. Forklaringen er ganske enkelt at Gud avslører meg ved sitt nærvær. Jeg tror det er hva dagens vers formidler:
Var jeg ikke kommet, og hadde jeg ikke talt til dem, da hadde de vært uten synd. Men nå har de ingen unnskyldning for sin synd.
Joh 15:22
Gud er kommet nær i Jesus. Hans nærvær og tale avslører dem slik at menneskene blir klar over sin synd. Indirekte sier Jesus at vi ikke skal svare for synden før vi blir bevisste på den, men er vi blitt bevisste på den, har vi ingen unnskyldning for ikke å gjøre noe med den. Det provoserer. Jesu nærvær gjør at jeg må forholde meg til min egen synd. Det er hans hellighet som viser min manglende hellighet. Derfor må jeg enten jage ham bort eller velge å ta imot tilbudet om å få del i hans hellighet. Det kan være både et vanskelig og et ubehagelig valg – derfor er det noen som hater Jesus. 

Dersom Jesu etterfølgere er fylt av den samme helligheten, vil også etterfølgernes nærvær ha den samme effekten. Mennesker vil føle seg avslørt. Derfor er det noen som hater Jesu etterfølgere. De som hater vil til og med påstå at Jesu etterfølgere fordømmer dem selv om det ikke er kommet verken bebreidelser eller dømmende ord. Nærværet av noe større enn mennesket selv, noe hellig, er nok til å skape denne atmosfæren. Mennesket «tvinges» til å ta stilling til noe det i utgangspunktet ikke ønsker å ta stilling til. Den ytterste konsekvensen kan bli et forsøk på å kvitte seg med påminnelsen ved å kvitte seg med bæreren av det hellige nærværet. Det er det dette avsnittet handler om. «Verden» hater alt som utfordrer menneskenes frihet til å velge sin egen vei, mens søkende mennesker vil gjenkjenne det de leter etter.

Dagens ‘manna’:

Et hellig nærvær utgjør en stor forskjell!
……………………………………..
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: