lørdag 14. mars 2015

Sunne og usunne to-komponentløsninger



Jeg bruker gjerne to-komponentslim når jeg skal lime noe som er utsatt for stor belastning. De viktige relasjonene i livet blir også utsatt for belastning. Det gjelder for eksempel vennskap, ekteskap og Gudsfellesskap. I slike relasjoner finnes det sunne og usunne to-komponentløsninger. 

Når jeg taler i brylluper snakker jeg ofte om den viktige kombinasjonen som ligger i løftet om å «elske og ære». Elske og ære er en sunn og sterk «lim». Det er en nær sammenheng mellom ære og «respekt» som er ordet Paulus bruker sammen med å elske*.
Respekt betyr egentlig «gjensyn», og da sier det seg selv at det å vise respekt er å handle slik at mennesker ønsker å se meg igjen. Det å se et menneske ofte fører til kjennskap. Og da er jeg igjen ved et av nøkkelbegrepene i Johannes-evangeliene:
Det skal de gjøre fordi de verken kjenner min Far eller meg.
Joh 16:3
Dette er Jesu forklaring på hvorfor de som dreper andre i Guds navn tror de utfører en tjeneste for Gud. Jeg tenker at de som gjør slike handlinger gjør det med en overbevisning som er drevet av en lidenskapelig kjærlighet til en gud de ikke kjenner. Den kombinasjonen er usunn og bokstavelig talt livsfarlig, og det hadde aldri skjedd dersom de kjente Gud slik han er åpenbart i Jesus. 

Kombinasjonen «kjærlighet og kjennskap» får det motsatte utfallet. Det er en sunn to-komponentløsning som tåler stor belastning. Derfor blir målet for meg som lærling og etterfølger, å daglig ha et stadig gjensyn med Jesus slik at jeg til slutt kjenner ham fullt ut. Det sprer liv – ikke død!

Dagens ‘manna’:

Jesu lærlinger er livsspredere!

…………………………………..
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: