tirsdag 21. april 2015

Høyt spill?


Det hender at jeg ned gjennom årene har lurt på hva som hadde vært Faderens reserveløsning dersom Sønnen hadde sviktet i gjennomføringen av oppdraget. Dersom jeg tror at Jesus også var helt og sant menneske, kan den muligheten ikke bare vært hypotetisk, men høyst reell. 

Da er det ganske høyt spill «å gi» Sønnen en flokk med etterfølgere i oppdraget før kjernen i oppdraget var utført. Det må, tross skuffelser, bety at Gud fortsatt tror på mennesket. Det ser jeg som et bevis på hans grenseløse nåde. Og Jesus var tro mot oppdraget og mot dem Gud hadde gitt ham:
Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du ga meg fra verden. De var dine, og du ga meg dem, og de har holdt fast på ditt ord.
Joh 17:6b
Når det gikk bra, har jeg ingen grunn til ikke å tro at resten skal gå bra også - og det er derfor han satser på en kropp som blant andre består av meg. Det viser at Gud har sterk tro....

Dagens ‘manna’:

Tenk at jeg også får være med!
------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: