lørdag 4. april 2015

Når da?


… er ett av minst to spørsmål som dukker opp hver gang jeg leser dette verset:
Dette har jeg sagt dere i lignelser. Det kommer en tid da jeg ikke skal tale i bilder, men åpent og rett fram fortelle dere om Far.
Joh 16:25
Når Jesus sier «Det kommer en tid» - er det alltid vanskelig, særlig i Johannesevangeliet. Det handler om spenningen mellom tidskronologiens «det skal komme en tid» og troens «allerede nå». Disiplenes respons i dette avsnittet tyder på at de oppfattet dette som et troens allerede nå. Med andre ord det er Jesus taler åpent og rett fram. 
Det er nok noe riktig i det, for de neste setningene er tydelige, men igjen tror jeg at Jesus tenker på de 40 døgnene han kommer til å være synlig og fysisk tilstede mellom oppstandelsen og himmelfarten. Jeg tror dette var en «bonustid» eller «kvalitetssikringstid» som ble brukt til oppklaringer, klar tale og «reparasjoner».

Det andre spørsmålet er et mysterium både her i Johannesevangeliet og i de andre evangeliene: Hvorfor ble det å tale i lignelser og bilder oppfattet som en forvanskning av sannheten framfor å gjøre den mer tilgjengelig?*

I min oppvekst har bibelfortellingene vært et naturlig innslag både i hjem, skole og menighet. Der har bildene og lignelsene blitt formidlet av mennesker som har grepet innholdet i dem i tro. De er blitt forklart samtidig som de ble utlagt. Jeg tror det er den enkle forklaringen på at det er vanskelig for meg å forstå at bildene tåkelegger i stedet for å klargjøre. Kretsen rundt Jesus hadde det annerledes. Det var bare noen få av dem som hadde grepet trosinnholdet i bildene, så med mindre Jesus selv utla dem, som i lignelsen med Såmannen*, forble de bilder, som Den hellige ånd senere kastet lys over.

Dagens ‘manna’:
Den hellige ånd skal lære dere alt og minne dere om alt **
----------------------------------

* «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, for at de skal se og se, men ikke skjelne, høre og høre, men ikke forstå, så de ikke vender om og får tilgivelse.» Mark 4:11-12
** Joh 14:26
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: