fredag 17. april 2015

Verdiløst skrap

Jeg er ikke redd for å tilstå at jeg liker å samle på ting som kan komme til nytte. Det å være omflakkende offiser og ha et sterkt samlerinstinkt er ingen optimal kombinasjon, og fornuften seirer som regel over instinktet. Ifølge Paulus regnes absolutt alt som verdiløst skrap sammenliknet med det å kjenne Kristus fullt ut*. Det er kanskje ikke så rart når Jesus selv sa:
Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.
Joh 17:3
Når jeg kjenner ham, vet jeg også at jeg er i ham og da er jeg i den evige Gud, med andre ord er jeg i evigheten. Om den vissheten kunne noteres på en verdibørs, ville alt annet fortone seg som fullstendig verdiløst. Og da får jeg lyst til å konkludere slik Anna Ölander avsluttet sin sang fra 1904:
Om jeg eier Jesus, bare Jesus
Og i hele verden intet mer
Å så eier jeg dog alt i Jesus
Han som liv og overflod meg gir!
Det er godt å ta med seg når vi nå er begynt å planlegge et nytt opphold i Moldova.

Dagens ‘manna’:
Å kjenne ham - det er liv det!
----------------------------------------------
* «For hans skyld har jeg tapt alt, og alt jeg har tapt, regner jeg som verdiløst skrap, bare jeg kan vinne Kristus og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som loven gir, men med den rettferdigheten jeg får ved troen på Kristus. Det er rettferdigheten fra Gud, bygd på tro. Da kjenner jeg ham…» (Fil 3:8b-10a)

1 kommentar:

Marguerite sa...

Ja, den som har Sonen, har Livet!
Tack för dina manna,
ha en fin och Välsignad dag!