tirsdag 12. mai 2015

Det endeling målet med «i»

På denne bloggen mangler det ikke refleksjoner knyttet til ordet «i». Jeg henter dette sitatet fra en blogg skrevet for nesten tre år siden: «Jeg har tidligere skrevet om preposisjonen «i» mange ganger. «I» er i mine øyne både favorittord og bibelens viktigste bokstav»*.

Det handler selvfølgelig både om meg i ham, og ham i meg. Hva er målet med denne totale identifiseringen?

Jeg tror svaret kommer i det siste leddet i Jesu bønn for alle sine:
Jeg har gjort ditt navn kjent for dem og skal fortsatt gjøre det, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem.»
Joh 17:26
Målet med den totale indentifiseringen er at den kjærlighet Faderen har til Sønnen skal være i hver den som tror. Det er kun gjennom ekte kjærlighet vi kan nå mennesker i verden i vår tid.

Dagens ‘manna’:
Målet med «i» er kjærlighet.
----------------------------------------------------
* Se “Gjort er gjort”
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: