søndag 31. mai 2015

En «bundet» Jesus

Det er interessant hvor opptatt Johannes er av å presisere at Jesus var bundet. Vaktstyrken bandt ham straks han var pågrepet. Han var sannsynligvis bundet under forhøret hos Annas, og da det var ferdig, fortsetter Johannes:
Så sendte Annas ham bundet til øverstepresten Kaifas.
Joh 18:24
Dermed var også Kaifas «bundet» i den forstand at han sikkert ikke våget oppheve svigerfarens beslutning om at Jesus fortsatt var en farlig villeder av folket. Men det ligger en dypere symbolikk i dette. Kaifas forholdt seg til den Jesus han tok imot – en «bundet» Jesus. Slik tror jeg det er for alle mennesker. Vi forholder oss til det vi tar imot.

Hva slags Jesus formidler jeg videre? Er det en fri Jesus, eller en som er bundet av mine tanker og meninger om ham? Viser jeg med mitt liv at Jesus er fri? Eller etterlater jeg et inntrykk av en «bundet» Jesus? 


Når jeg «sender» Jesus videre håper jeg at den som mottar ham, ser den virkelige Jesus. Jeg ønsker å formidle Jesus slik han er: Frelseren med en favn som er åpen for alle.
Dagens ‘manna’:

Jeg vil formidle en ubundet Jesus
---------------------------------------
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: