tirsdag 19. mai 2015

Oppfyllelse

Jeg tror at alle mennesker har drømmer som de ønsker at skal gå i oppfyllelse. Kanskje noen forsøker å tone ned forventningene slik han som betrodde meg: «Jeg gleder meg aldri til noe, for da blir jeg i hvert fall ikke skuffet!» 

Uttalelsen gjorde meg litt trist. Håp og forventning er viktige ingredienser i livet her på jorden, og når livet her er slutt er det godt å eie håpet om et evig liv. Jeg gleder meg både til resten av livet her og til fortsettelsen av det evige livet som allerede har begynt.

Hvorfor våger jeg å tro dette?

Fordi det er så mye Skriften har forutsagt som allerede er gått i oppfyllelse. Det gir grunnlag for å forvente at det som enda ikke er oppfylt også skal bli virkeliggjort.

For evangelisten Matteus, som skrev til jødene, var det veldig viktig å trekke fram profetiene om Messias og vise at disse ble oppfylt i Menneskesønnen. Johannes refererer også til profetiene, men siden han sannsynligvis primært har en ikke-jødisk leserkrets i tankene, er han mer opptatt av å vise til de universelle profetiene. Slik som i fortellingen fra Getsemanehagen hvor Jesus melder seg selv for at disiplene skal gå fri:

Slik skulle det ordet bli oppfylt som han hadde sagt: «Jeg har ikke mistet en eneste av dem du ga meg.»
Joh 18:9
Dette viser til hva Jesus selv har sagt tidligere, og som i sin tur viser til profetiene.
 

Dagens ‘manna’:
Han vil heller ikke miste meg!
--------------------------------

Ingen kommentarer: