lørdag 9. mai 2015

Profetisk bønn

Jeg tror og vet at bønner kan være profetiske. Når jeg lytter til mennesker som ber, og hører at de ber etter Guds hjerte, hender det også at jeg opplever at bønnen får et profetisk preg – ja, den kan faktisk framstå som en profeti.

Det er ikke overraskende, snarere er det en selvfølge at Jesu bønn er sterkt profetisk. Det gjelder særlig dagens vers som forteller om følgene av at Jesu etterfølgere helt og fullt kan være ett:
Da skal verden skjønne at du har sendt meg, og at du elsker dem slik du har elsket meg.
Joh 17:23b
Det er en profeti om at kristen enhet er det som får verden til å skjønne at dette er noe som kommer fra Gud. Samtidig er det også en profeti som forklarer grunnen til at verden ikke forstår. Når verden blir vitne til splittelse, manglende nåde blant de kristne, løgn i stedet for sannhet, da blir det umulig for dem å forstå at dette er noe annet enn en hvilken som helst religion.

Dagens ‘manna’:
Far, hjelp oss å være ett slik at verden vil skjønne!
---------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: