tirsdag 5. mai 2015

Smør på flesk?

Det er en del ord som ofte brukes sammen som f. eks. «fred og ro», «evig og alltid», «rubbel og bit» osv. De kalles pleonasmer som opprinnelig kommer fra gresk og betyr «mer enn nok».

Dagens vers får meg til å stille spørsmålet «Var ikke Jesus hellig ‘nok’?»:
Jeg helliger meg for dem, så også de skal helliges i sannheten.
Joh 17:19
Dersom Jesus var hellig nok i utgangspunktet, må vel det at han «helliger seg for dem» være «smør på flesk»?

Jeg har behov for å bekjenne at jeg tror at Jesus var hellig nok. Hebreerforkynneren var også tydelig på det: For vi har ikke en øversteprest som ikke kan lide med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd. (Hebr 4:15)*.
Da er det neste spørsmålet hva Jesus mente med å hellige seg for dem Faderen hadde gitt ham.

Jeg tror Jesus sikter til at han helliger seg ved å fullføre det han var kommet for å gjøre. Han hadde bøyd seg for Faderens vilje, noe han visste ville innebære å dø. Helliggjørelse (eller helligelse) er prosessen der jeg mister «livet» (sjelen)** ved at egenviljen dør, og erfarer at jeg blir fanget opp av hans liv. Den hellige Jesus helliget seg for meg, slik at jeg skulle helliges i sannheten.
Og sannheten er at det videreformidles til verden gjennom dem som helliger seg for at andre mennesker skal få del i oppstandelseslivet. Det er en stadig «helliggjørelsesprosess» som kan se ut som smør på flesk ettersom hver den som tror er hellig «i» Kristus. Men - for at andre skal få del i sannheten, må egenviljen dø hver dag. Da finner både jeg og mennesker rundt meg, livet.

Dagens ‘manna’:
Helligelse for fellesskapets skyld...
-------------------------------
* Se refleksjonen: «Jesu hellighet»
** For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. (Matt 16:25)
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: