søndag 7. juni 2015

Helt konge

Når jeg først skal leve i et monarki, er jeg takknemlig og stolt av det kongehuset vi har i Norge. Jeg ber selvfølgelig både for kongehuset og regjeringen, og jeg gjør det med glede også når jeg ikke deler regjeringspartienes syn*. For meg vil det alltid være kun én Konge, og det er ham jeg ber til. Det er de verdiene han står for og presenterer som jeg ber om at skal prege kongehuset og regjeringen.

Dialogen mellom Pilatus og Jesus dreier seg om blant annet om kongsmakt:
Jesus svarte: «Min kongsmakt er ikke av denne verden. Var min kongsmakt av denne verden, hadde mine menn kjempet for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene. Men min kongsmakt er ikke herfra.» «Du er altså konge?» sa Pilatus. «Du sier at jeg er konge», svarte Jesus.
Joh 18:36-37a
Det er veldig interessant at det er Pilatus som har bragt «Konge-temaet» på banen. I følge Johannesfortellingen er det ikke jødene som fører konge-anklagen mot ham, og når Jesus forfølger temaet, er det på bakgrunn av landshøvdingens åpningsspørsmål: «Er du jødenes konge?»

Pilatus stiller etter all sannsynlighet spørsmålet på bakgrunn av hyllingsropet fra inntoget i Jerusalem noen dager tidligere. «Hosianna! Velsignet er han som kommer i Herrens navn, Israels konge!» (Joh 12:13b). Det er fascinerende at Pilatus ser ut til å nærme seg mysteriet selv etter at Jesus har sagt at hans kongsmakt ikke er av denne verden. Med setningen «Du er altså konge?» står landshøvdingen med ett ved siden av de andre undrende menneskene i evangeliger. Til dem hører den samaritanske kvinnen og hennes undring: «Du er vel ikke større enn vår stamfar Jakob?» (Joh 4:12) – en undring som førte henne helt til kjernen «Han skulle vel ikke være Messias?» (Joh 4:29).

De som søker religion blir forvirret. De som søker sannheten og livet, aner at «tampen brenner» når de merker dette livet. Måtte den Jesus som bor i meg, skape undring som leder til erkjennelse. Det hadde vært helt konge.

Dagens ‘manna’:
Jesus er helt Konge
----------------
* 1 Tim 2:1-4
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: