fredag 5. juni 2015

Hvem sin tro bekjenner jeg?

Spørsmålet er relevant. Vi har flere «klassiske» trosbekjennelser som brukes i de fleste kirkesamfunn. Den mest brukte i norsk tradisjon er den apostoliske trosbekjennelse. Fra tid til annen brukes også den nikenske eller den athanasianske trosbekjennelse. I tillegg er det flere kirkesamfunn som har sine trosartikler. Slike har vi i Frelsesarmeen og det hender vi sammen leser vår felles tro nedfelt i våre 11 trosartikler. Videre finnes det en rekke «trosbekjennelser» i Bibelen – et tydelig eksempel er «Kristus-hymnen» som Paulus siterer i brevet til Filipperne 2:5-11.

Selvfølgelig kan det være viktig å vite hva som er bakgrunnen for bekjennelsen, hvor ordlyden kommer fra osv., men det aller viktigste er at det blir «min» tro som bekjennes. 

Jeg synes dette framstår som kjernen i dagens vers:
Pilatus gikk da inn i borgen igjen, kalte Jesus til seg og sa: «Er du jødenes konge?» Jesus svarte ham: «Sier du dette av deg selv, eller har andre sagt det om meg?»
Joh 18:33-34
Igjen tror jeg det er viktig for Johannes å få fram at det også hos Pilatus var undring i forhold til Jesus. Det universelle som jeg var inne på i går, gjenspeiles i at dette sannsynligvis ikke bare var noe Pilatus bare hadde hørt av andre, men at han var et søkende menneske. Ante han at den sannheten han søkte var å finne i Jesus? Mye av dialogen mellom de to kan tyde på det.

En tro må bli en personlig tro, den må bli min. Begrepet «personlig kristen» blir ofte angrepet, og jeg er ikke glad i begrepet selv, men jeg ser at det er mulig å «bekjenne seg til den kristne tro» rent kulturelt og det å bekjenne den kristne tro grunnlagt på en personlig overbevisning om det som bekjennes faktisk er sant. Jeg tror Pilatus sto på startstreken til å få en personlig tro, og Jesus så det.

Dagens ‘manna’:
Jeg tror på Jesus Kristus, jødenes Konge!
--------------------------------
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: