mandag 8. juni 2015

Hvorfor er jeg til?

Overskriften hører med til kjernen av eksistensielle spørsmål. Det er for eksempel helt klart at Nils Arne Eggens fotballfilosofi: «Du er her for å gjøre de andre gode!» fortjener en større arena enn Lerkendal. Den som ser Eggens filosofi som hensikten med hele livet sitt, har funnet en stor rikdom og vil gjøre livet rikere for sine medmennesker.

I samtalen med Pilatus er Jesus tydelig på at han visste hvorfor han var kommet til verden:
«For å vitne om sannheten er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden. Hver den som er av sannheten, hører min røst.»
Joh 18:37b
Fra før vet jeg hva Jesus mener med dette: Sannheten frigjør og setter menneskene fri. Løgnen binder og ødelegger og er djevelens våpen (Jfr Joh 8). Videre har han gjort klart at han for å kunne sette mennesker fri, må han ofre seg selv. Han visste hvorfor han var til. Han visste hva som var meningen med hans liv. Med sitt liv har han gitt mening til alle dem som velger å leve hans liv her i denne verden. Det er derfor jeg er til - og jeg tror det vil gjøre andre gode!

Dagens ‘manna’:
Jeg vet hvorfor jeg er til!
------------------------------------
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: