tirsdag 2. juni 2015

Uren sone…

Det har blitt stadig strengere krav til håndtering av mat som skal benyttes i offentlig sammenheng. Dette har også ført til at vi som jobber i Frelsesarmeen må forholde oss til et strengt regelverk. Det har hendt et par ganger i løpet av det siste at jeg uforvarende har «tråkket i salaten» i forhold til ren og uren sone når jeg har gått gjennom noen av våre eiendommer.

Mange av de jødiske reglene for kosher som er betegnelsen for mat som det er tillatt å spise, handler om hygiene i forhold til behandling de forskjellige produktene. Tradisjonen går helt tilbake til budene i Mosebøkene, men rabbinerne har senere forklart og utvidet regelverket. Terefa er betegnelsen på det urene som det er forbudt å spise. De som skal spise det som er rent, må selv være rene. Dette var spesielt viktig ved høytidene. Etter kontakt med en «hedning» eller opphold på deres territorium måtte en jøde gjennom en renselse for å kunne ta del i det religiøse livet igjen*. Det er viktig å ha dette i bakhodet når jeg leser dagens vers:

Så førte de Jesus fra Kaifas til landshøvdingens borg. Det var tidlig på morgenen. Selv gikk de ikke inn i borgen; de ville ikke bli urene, for da kunne de ikke spise påskemåltidet.
Joh 18:28
Forklaringen på hvorfor jødene ikke gikk inn i landshøvdingens borg er altså knyttet til jødiske renselsesriter, men som jeg har nevnt tidligere er denne opplysningen om «påskemåltidene» forvirrende i forhold til de andre evangeliene som forteller at det var påskemåltidet som var Jesu siste måltid med disiplene. Det kan du lese om i refleksjonen: Gjør det snart!

Den fantastiske nyheten som Johannes formidler i sitt evangelium, er at dersom jeg blir i ham, blir han i meg, og da er jeg ren for enhver setting.

Dagens ‘manna’:

I Jesus er jeg ren i en uren sone.
-------------------------
* Paulus gjennomgikk en slik renselse etter at han kom fra sin tredje misjonsreise for å vise at han også var tro mot sin jødiske bakgrunn selv om han var blitt en Messiastroende – jfr Apg 21:17-26
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: