torsdag 31. desember 2015

Kjærlighetens læremester

Jeg kommer aldri til å glemme kronprins Haakons offisielle intervju da han fylte 18 år. Han ble spurt om hvem som var hans forbilder. Svaret kom kjapt:  
«Jesus og Ingeborg Refling Hagen».
Forklaringen var enkel: Begge representerer hvor viktig det er å formidle gode verdier. Jesus kjente jeg godt, men Ingeborg Refling Hagen kjente jeg kun gjennom en av romanene hennes. Jeg måtte finne ut mer om henne, og dermed la vi inn et besøk til Eventyrskolen: Stein Skole i Nes. Skolen som i dag er museum, er preget av kunst fra folkediktningen. Refling Hagens filosofi var ganske enkel: Dersom barna vokser opp med det gode og vakre rundt seg, vil de bevare det vakre. Skolen er et bevis på at det er sant.

Jesus stod for det som var godt og at det gode ville overvinne det onde. Derfor er han kjærlighetens læremester:
Den som hater sin bror, er en morder, og dere vet at ingen morder har evig liv i seg. Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken.
1 Joh 3:15-16
Hva kjærlighet er, har jeg lært av Jesus og av dem som har levd som ham gjennom historien og som lever som ham i dag. Jeg har møtt flere av dem i 2015, og håper å møte mange av dem også i 2016. Takk til Ham og dere alle for det gamle!

Dagens ‘manna’:
Jesus viser hva kjærlighet er.
---------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: