mandag 25. januar 2016

Finnes det en synlig Gud?

Instinktivt tror jeg de fleste umiddelbart vil svare «nei». Jeg inkluderer meg selv blant dem og derfor trenger jeg stadig å justere min egen forståelse:
Ingen har noen gang sett Gud. Men dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss, og hans kjærlighet er fullendt i oss.
1 Joh 4:12
Dersom vi som tilhører Jesu kropp i 2016, lar Guds kjærlighet strømme gjennom oss, vil Gud bli synlig for verden. Og det trenger verden, enten det handler om Storskog, Istanbul, Chisinau, Oslo eller dalstråka innafor. 

Ingenting gir mer håp enn å se Guds kjærlighet gjennom menneskers omsorg. Dagens vers stadfester også det faktum at Guds kjærlighet i meg ikke fullendes før jeg elsker andre. Tanken om et åndelig liv som bare handler om Gud og meg, blir derfor en absurditet (1).

Dagens ‘manna’:

Gud blir synlig gjennom kjærlighet
--------------------------------
(1) Se "Sosial hellighet"
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud er kjærlighet. Det har Han bevist ved at Han selv kom til menneskene som et menneske. Føldt som oss, og døde som oss, men oppstod fra graven. Han gav oss et fantastisk håp om et evig liv etter at våre legemer dør. Kan vi si noe annet enn et: Takk Jesus?