tirsdag 12. januar 2016

Hva får verden til å lytte?

Denne ingressen i rødt er lagt til i ettertid. Innlegget ble postet slik det står på tidsangivelsen. Det som skjedde senere denne dagen: Fikk verden til å lytte! - resten er urørt:

Det er egentlig mye jeg kunne hatt lyst til å si til verden, men ikke for enhver pris. Jeg blir imponert over ledere av alle slag som klarer å samle massene. Men det at jeg blir imponert betyr ikke at jeg blir tilhenger av deres ideologi eller politiske budskap. Jeg imponeres over deres retoriske dyktighet. Derfor lytter også folk og derfor tror jeg på det talte ordets makt. 

Når Johannes skriver om «antikristene», forteller han også hvorfor folk lytter til dem:

De er av verden, derfor taler de som verden, og verden lytter til dem.
1 Joh 4:5
Dersom den eneste måten å få verden til å lytte på, er å bli «av» verden, er det en for høy pris å betale for meg. Finnes det da ikke noe(n) som kan få verden til å lytte?

Jeg tror at verden lytter til det de ser. 

Når det kommer despoter som forkynner et budskap som griper massene, vil resultatene – det vi ser – etter hvert underminere budskapet. Det har skjedd med nazisimen og kommunismen, men dessverre bare delvis. For det dukker stadig opp «ånder» som proklamerer et budskap som fremmer antisemitisme, antiseganisme og synspunkter som fører til forfølgelse både av kristne og muslimer. Mens Guds ånd kjennes på kjærlighet, kjennes verdens ånd på hat.

Jeg tror den eneste talen som får verden til å lytte er den  talen, det ordet, den ser. Derfor må Ordet bli menneske der jeg er. Akkurat det har jeg skrevet utallige ganger her på bloggen. Jeg gjør det for å minne meg selv om det – hver dag.

Dagens 'manna':

Mennesker tror det ordet de ser!
---------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: