mandag 1. februar 2016

Det er viktig å være først!

«Det viktigste er ikke å vinne, men å delta» er noe som hører med til barnelærdommen, men noen ganger kan det være veldig viktig å være først. 

For et par dager siden, stanset jeg for sannheten: For som Kristus er, slik er vi i denne verden. Det er viktig at dagens vers står i denne sammenhengen:

Vi elsker fordi han elsket oss først.
1 Joh 4:19
Dersom jeg akkurat nå er som han i denne verden, er det viktig at det er mitt ansvar at han gjennom meg elsker først. Det er ikke så vanskelig å elske dem som elsker meg først. Utfordringen er å elske først slik han gjør. I følge Paulus viste Jesu kjærlighet seg til oss «mens vi ennå var…:
  • svake
  • syndere
  • fiender» (1)
Det er de menneskene som passer inn i en av disse beskrivelsene som har størst behov for å bli elsket først. Det ligger mye sannhet i utsagnet: «Elsk meg når jeg fortjener det minst, for da trenger jeg det mest!» - og det er akkurat det Jesus gjør. Utfordringen min er om jeg gir ham anledning til å gjøre det gjennom meg.

Dagens ‘manna’:

Gud, hjelp meg å elske først!
------------------------------------------------------------
(1) Rom 5:6,8 & 10
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: