mandag 22. februar 2016

Verden og vi

I dag handler det om identitet igjen. Min identitet som troende og verdens identitet. Temaet er ikke nytt. Johannes har «banket» det inn gjentatte ganger i sine skrifter. I dag minner han meg om det enda en gang:
Vi vet at vi er av Gud, og at hele verden ligger i det onde.
1 Joh 5:19
At verden ligger i det onde betyr ikke at alt i verden er ondt, men det forklarer forgjengeligheten vi er underlagt. I desember skrev jeg innlegget: «Hva kommer jeg av?» - og her gjentas sannheten igjen: På grunn av min tro på Jesus, er jeg av Gud. Det at jeg i denne verden, som ligger i det onde, ligger i Gud, er en deilig tanke.  
De siste seks ukene har jeg vært nødt til å ligge mye. Det er mindre smerter når jeg ligger, men når jeg har lagt en stund, har jeg overskudd og lyst til å «ta meg rundt i ‘verden’» og gjør akkurat det. 

Bildet passer godt på det å leve som ham i verden. Det vil medføre smerte og nettopp derfor må jeg ha mitt hvilested i ham jeg er av. Han tåler at jeg hviler med hele min tyngde i tillegg til det jeg måtte være tynget av! 

Dagens ‘manna’:

Jeg vet hvem jeg er!
-----------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: